Levada do Moinho a levada Nova

Levada do Moinho a levada Nova (PR 7)  je jedna z mála levad, kde můžete udělat okruh. Doba cca 3,5 hod. chůze, trasa dlouhá 10,5 km. Tato levada je velmi oblíbená už díky krásnému vodopádu, který se podchází na levadě Nova.
Levada do Moinho a Levada Nova se nachází ve stejném údolí nad Ponta do Sol, na stejném úbočí, jen několik desítek výškových metrů nad sebou. Obě levady vedou po krásném zemědělsky obhospodařovaném úbočí, a pokud budete mít alespoň trochu štěstí a narazíte na dobré počasí, užijete si výhledy od oceánu až na začátek hlubokého údolí.
Na začátek trasy se dostanete odbočkou z hlavní silnice v městě Ponta do Sol na menší silnici vedoucí do kopce do městečka Lombada. Tam si určitě všimnete oranžových ukazatelů s nápisy „Levada do Moinho“ a „Levada Nova“. Jakmile se dostanete na křižovatku, kde už je ukazatel jen na levadu Nova, jeďte doleva ke kostelu, kde jsou parkovací místa. Na tomto místě jsou i veřejné WC a impozantní začátek levady Moinho v uměle vytvořeném korytě:

Vstup na Levadu do Moinho začíná hned nad kostelem Igreja da Lombada da Ponta do Sol. Odtud se vydejte  doleva proti proudu levady. Hned na začátku vás čeká nádherný výhled do hlubokého údolí. První úsek vede kolem domků a zahrádek místních zemědělců Lombady, takže můžete nahlédnout i do soukromí.
Kaskádovitě obdělávaná políčka jsou výsledkem pracovitosti místních zemědělců. Obdivuji je na celé Madeiře. Po chvíli se dostanete již do přírodního porostu lemovaným eukalipty a jsou zde občas vidět i divoce se plazící maracujové plody.
Na konci údolí se dejte nahoru na cestu, která vede k Levadě Nova. Odtud pokračujte opačným směrem a po chvíli přijdete k impozantnímu vodopádu této levady, který se podchází. Nyní se tedy vracíte po levadě Nova. Buďte opatrní, protože jsou úseky bez zábradlí, takže nedoporučuji pro lidi trpícími závratěmi.
Zpět se vrátíte opět ke kostelu Lombada.
Pokud byste chtěli jít dál jen po levadě Nova dostanete se do městečka Tabua, odkud jezdí také autobusy.